Wat versta jij onder een creatieve fotograaf? En wat is creativiteit eigenlijk? Dat kan artistiek of kunstzinnig zijn, maar creatief betekend ook iets anders doen. Dus iets doen wat je altijd al deed maar dan op een andere manier of een oplossing bedenken dat kan ook creatief zijn. In het geval van een creatieve fotograaf, kan dat dus ook meerdere kanten op gaan. Een fotograaf die bruiloften fotografeerd kan creatief zijn in het kleur en licht gebruikt, maar ook met reflecties en contrast werken. Datzelfde geldt overigens voor een creatief bedrijfsfotograaf. Neem maar een branding fotograaf. Die kan mensen in beeld brengen gewoon met natuurlijk licht in een licht omgeving als dat bij die persoon past. Maar een branding fotograaf kan ook out of the box denken. Dus werken met kleur, reflecties en toffe props. Props zijn attributen of accessoires die je merk of persoon versterken. Een bankmedewerker of zzp’er kunnen bijvoorbeeld met een laptop gefotografeerd worden. Maar een creatieve ondernemen mag ook uitbundinger in beeld gebracht worden. Hulpmiddelen om ideeen op te zoeken zijn hierbij pinterest. Zeker als je een brandingshoot hebt gepland is dit een ware uitkomst. Als creatieveling hoef je niet het wiel nog eens 1000 keer uit te vinden, niet waar? Inspiratie opdoen mag, maar kopieren zeker niet! Buig de inspiratie altijd om naar je eigen stijl en werkwijze. Een creatieve bedrijfsfotograaf zal ook altijd met zijn klant meedenken en zelf meewerken aan een moodboard. Op die manier kunnen ze samen een plan van aanpak uitwerken. Welke beelden worden er eerst gemaakt en waar en met welke props. Er wordt nagedacht over een tijdsbestek, een planning gemaakt voor de datum en tijden. Maar ook wordt er nagedacht over kleuren en licht. Wordt het dark en moody of juist licht en airy? Het moet vooral bij de persoon passen maar ook zeker bij het bedrijf of merk waarvoor de foto’s gemaakt worden.
|
https://corrinep.nl/ |
Wat versta jij onder een creatieve fotograaf? En wat is creativiteit eigenlijk? Dat kan artistiek of kunstzinnig zijn, maar creatief ...
