De Chevrolet Corvette door de jaren heen

De geschiedenis van de Chevrolet Corvette gaat ver terug. De sportwagen is sinds de jaren 50 op de markt en ...

De geschiedenis van de Chevrolet Corvette gaat ver terug. De sportwagen is sinds de jaren 50 op de markt en heeft in de loop der tijd veel veranderingen doorgemaakt. De ontwikkelingen hebben elkaar in rap tempo opgevolgd. De eerste generaties zien er totaal anders uit en werken ook anders dan de huidige generatie Corvette, onderdelen genoeg voor een blog over de sportwagen.

De eerste generaties

Chevrolet was vlak na de Tweede Wereldoorlog de eerste fabrikant die het risico nam om een sportwagen op de markt te brengen. In januari 1953 werd het eerste prototype gelanceerd. De reacties waren extreem positief, de productie werd nadien vrijwel direct gestart. De glasvezel carrosserie zorgde ervoor dat de auto relatief weinig woog en in vergelijking met de prestaties vandaag de dag stelde de eerste generatie Corvette niet heel veel voor. Toch vonden de auto’s gretig aftrek. Nadat er een V8-motor in de Corvette werd geplaatst schoot de verkoop omhoog. 

In de loop van de jaren 60 en 70 kreeg de Corvette een bijnaam: de Sting Ray. Het ontwerp van de nieuwe generatie, de C2, was enorm veranderd. De wagen was voorzien van sportieve verfijningen zoals achterwielophangingen, schijfremmen en de keuze uit verschillende varianten van de V8-motor. 

De derde generatie Corvette kreeg in het begin van de jaren 70 problemen, veroorzaakt door de oliecrisis. De vermogens liepen sterk terug. Deze generatie leek ook sterk op de C2. 

Vanaf de jaren 80

De lancering van de vierde generatie had begin jaren 80 wat voeten in de aarde. Met de uiteindelijke lancering van de C4 kreeg de Corvette langzaamaan de vorm die we nu kennen. 

De ontwikkeling van de Corvette nam met de lancering van de vijfde generatie een enorme sprong voorwaarts. De interieurruimte nam enorm toe en de gewichtsverdeling was veel beter geregeld. Ondanks het feit dat de C5 eind jaren 90 is gelanceerd, voelt deze generatie vandaag de dag nog altijd modern aan.

De Corvette van de 21e eeuw

De zesde generaties Corvette kwam halverwege de jaren 00 op de markt. Deze generatie was compacter en wendbaarder dan de eerdere generaties. De economische crisis van 2008 zorgde er wel voor dat de productie werd gehalveerd. 

In 2014, met de lancering van de 7e generatie, kwam de naam Sting Ray terug. Verder veranderde er heel erg veel ten opzichte van de C6. Eigenlijk bleef alleen het ventilatieluchtfilter en het dakpaneel hetzelfde. Verder veranderde alles. 

Met de lancering van de achtste, en tot nu toe laatste, generatie van de Corvette in 2020 is de middenmotor eindelijk toegevoegd. Ongetwijfeld zal in de komende jaren de Corvette zich verder ontwikkelen en autoliefhebbers nog jaren plezier bezorgen.

 

Gerelateerde berichten die u niet mag missen

Auto's en Motoren

Herstel van vrachtwagenschade nabij Gouda

Voor het herstel van vrachtwagenschade nabij Gouda bent u bij Sturm Hofman Truck- en Autoschade in Bleiswijk aan het juiste adres. Deze schade-expert begrijpt hoe

Auto's en Motoren

Voordelen van een daktent

Een daktent is een tent die bovenop het dak van een auto gemonteerd wordt. De laatste jaren zijn er steeds meer mensen die op autovakantie

Auto's en Motoren

Autoverhuur: De Sleutel tot Vrijheid op Wielen

Of je nu op vakantie bent, een zakenreis maakt of gewoon een extra auto nodig hebt, autoverhuur opent de deuren naar onafhankelijkheid en mobiliteit. Voordelen

Auto's en Motoren

Een toonaangevend autodemontagebedrijf in Noord-Brabant

In het prachtige Noord-Brabant vindt u een autodemontagebedrijf dat de kwaliteitsnormen in de industrie overtreft. Elk component, vakkundig ontmanteld en zorgvuldig geïnspecteerd, is een testament