Professionele Fotografie: Waarom je het nodig heeft voor jouw restaurant

Je hebt letterlijk seconden om een indruk te maken op een website bezoeker. We zitten in Nederland en andere landen ...

Inhoudsopgave:

Je hebt letterlijk seconden om een indruk te maken op een website bezoeker. We zitten in Nederland en andere landen in Europa in een ongeduldige maatschappij, niemand zal alles willen lezen over de geschiedenis van je restaurant wanneer ze voor het eerst je site bezoeken. Elke webdesigner zal je vertellen dat het vooral gaat om het beeld wat je laat zien op je website boven de fold. Dat is namelijk iets wat iedereen direct ziet.

Kijk maar eens naar de twee homepages hieronder:

Zicht is eigenlijk het belangrijkste zintuig bij de beslissing wat smakelijk is en wat we willen eten. Iets dat goed ruikt of zelfs goed smaakt kan worden overgeslagen als het visueel niet aantrekkelijk is. Dat is waar professionele fotografie om de hoek komt kijken.

Studies tonen aan dat smakelijke beelden van voedsel trek kunnen opwekken, zelfs als de kijker op dat moment geen honger heeft. Het tonen van een mooie foto van je favoriete gerecht gaat direct naar de hersenen zonder de noodzaak om het te verwerken als iemand alleen maar een beschrijving van het gerecht leest.

Foto’s op een website

Het is belangrijk om na te denken over de estetiek als je samen gaat werken met een bedrijfsfotograaf. Wat voor soort foto’s zou je precies willen voor je bedrijf en hoe moet het voedsel naar voren komen op de foto’s? Dat zijn allemaal dingen om over na te denken.

Moet het een ‘professionele’ fotograaf zijn?

Ik ben altijd verbijsterd als ik deze vraag krijg. Ik antwoord meestal met deze vraag: “Zou jij een thuiskok inhuren om je keuken te runnen?”

Even voor de duidelijkheid, het doel is kwaliteitsfotografie. Dat betekent niet dat je een fulltime professionele fotograaf moet inhuren. Je zult zekerder zijn van het resultaat als je dat doet, maar er is ook een middenweg.

Om de vergelijking met een thuiskok te gebruiken: als je een heel goede thuiskok inhuurt en hem of haar het beste scenario met voldoende tijd geeft, kan hij of zij waarschijnlijk een heel lekkere maaltijd voor je koken. Maar als je ze aan het lijntje houdt tijdens de grote drukte in de keuken, is de kans groot dat ze niet in staat zijn te leveren.

Fotografen zijn net zo. Je vindt misschien een hobbyist die een geweldige Instagram-feed heeft, maar dat zijn misschien alleen de foto’s die onder perfecte omstandigheden zijn genomen. Een professionele fotograaf weet hoe hij imperfecte omstandigheden er perfect uit kan laten zien.

Het is veel rendabeler om een professionele fotograaf in te huren om het de eerste keer goed te doen, dan er een in te huren om slechte foto’s opnieuw te maken waar je al voor hebt betaald.

Wat is kwaliteitsfotografie?

Dit is een beetje moeilijker te definiëren omdat kwaliteit subjectief is. Vanuit een puur technisch aspect kunnen we beginnen met het volgende om te bepalen of het kwaliteitsfotografie is:

  • Het onderwerp is helder en duidelijk (juiste belichting)

  • De belangrijke dingen zijn scherp en de minder belangrijke dingen vallen uit de focus (kleine scherptediepte)

  • De kleuren zijn levendig en realistisch – sla ziet er groen uit, melk ziet er wit uit (juiste kleurbalans)

  • Het voedsel is zo gerangschikt dat het er vers en smakelijk uitziet (food styling)

Er zijn maar weinig dingen die minder smakelijk zijn dan donker en modderig uitziend voedsel. Een professionele fotograaf zorgt er niet alleen voor dat het eten (of jouw restaurant) goed wordt belicht, hij of zij heeft ook de ervaring om te weten uit welke richting het licht moet komen voor het meest aangename effect.

Met de technologie van vandaag is het heel moeilijk om een foto te maken die niet scherp is. Maar een kenmerk van kwaliteitsfotografie, vooral van voedselfotografie, is het vermogen om de items te selecteren die scherp zijn en vervolgens de achtergrond op een aantrekkelijke manier onscherp te laten om de foto diepte te geven.

Door de vele slechte voedselfoto’s op Instagram raken mensen gewend aan de gele kleur van de binnenverlichting. Als het beeld van je hamburger niet goed is gecorrigeerd voor kleur, kan het niet worden beschouwd als kwaliteitsfotografie. De gele kleur zorgt ervoor dat vers voedsel er groezelig en onsmakelijk eruitziet.

 

Tags:

Gerelateerde Berichten

Waarom een Marketingbureau in Heerenveen de Sleutel is tot Succes voor uw Bedrijf

Als ondernemer wilt u uw bedrijf laten groeien en uw merk versterken. Een belangrijk onderdeel hiervan is effectieve marketing, zowel online als offline. Maar hoe ...

De kracht van professioneel drukwerk te laten ontwerpen in Rotterdam

In de dynamische wereld van zakelijke communicatie is het essentieel om een sterke eerste indruk te maken. Professioneel drukwerk laten ontwerpen in Rotterdam speelt hierbij ...

Lokale online advertentiemogelijkheden in Rotterdam

Online adverteren heeft de afgelopen jaren een enorme groei doorgemaakt. Dit is vooral te danken aan de opkomst en populariteit van het internet en de ...

Content marketing en content creatie

In de wereld van vandaag is alles online. Wij zoeken het internet af naar antwoorden, producten en diensten. Daarom is het belangrijk dat bedrijven online ...